Hopp til hovedinnhold
Minnedag:

53. Den salige Johannes Yu Jung-cheol (*), også kalt Jong-seok, ung koreansk gift sølibatær legmann, født i 1779 i Chonam i Jeonju i Jeolla-do i Sør-Korea (nå: Namgye-ri i Iseo-myeon i Wanju-gun i Jeonbuk). Han var den eldste sønnen i en rik adelsfamilie. Den salige Augustin Yu Hang-geom (nr 51), som led martyrdøden i 1801, var hans far, den salige Lutgardis Yi Sun-i (nr 66) var hans hustru og den salige Johannes Yu Mun-seok (nr 54) var hans yngre bror.

Hans familie aksepterte den katolske tro første gang da hans far Augustin Yu lærte om doktrinen til den katolske religion fra Frans Xavier Kwon Il-sin fra Yanggeun i Gyeonggi-do og ble katolikk. Det var rett etter at katolisismen var blitt introdusert i Korea. Fra da av viet hans far Augustin Yu seg til å forkynne evangeliet for sin familie og venner. Hans hus ble senteret for katolikkene i regionen Jeolla-do.

Det var i et slikt kristent miljø at Johannes Yu Jung-cheol vokste opp og ble døpt. Han studerte også lenge under instruksjon av Stanislas Han Jeong-heum. Det blir sagt: «Johannes Yu var oppriktig og åpenhjertig i sin hengivenhet, og han hadde en sterk tro og en ivrig nestekjærlighet. Selv om han fortsatt var ung ble han behandlet som en mild og forsiktig voksen for sin trofasthet mot sin plikt, sitt rettskafne liv og sin forakt for all jordisk tomhet».

Johannes Yu mottok sin første kommunion da han var seksten år gammel av den salige kinesiske presten p. Jakob Zhou Wen-mo (nr 2) som kom til landsbyen Chonam på en pastoral visitasjon. Etterpå åpnet Johannes Yu sitt hjerte i nærvær av sin far og p. Jakob Zhou og sa: «Jeg ønsker å leve i sølibat». To år senere spurte Lutgardis Yi p. Jakob Zhou om å hjelpe henne til å leve som jomfru. Da pateren hørte henne si det, husket han Johannes Yu i Jeonju, som også sa at han ønsket å leve et liv i sølibat, og han arrangerte deres ekteskap. Johannes Yu og Lutgardis Yi ble gift i oktober 1797. I september 1798 avla Johannes Yu sammen med sin hustru Lutgardis Yi et løfte i nærvær av hans foreldre om å leve i sølibat som bror og søster.

Johannes Yu overvant alle fristelser til å bryte sitt løfte sammen med hustruen Lutgardis Yi gjennom bønn og meditasjon. De forpliktet seg til å dø som martyrer sammen. I mellomtiden brøt Shinyu-forfølgelsen ut i 1801. På våren det året ble Johannes Yu arrestert og satt i fengsel i Jeonju. Mens han var i fengsel, brakte hans yngre bror Yu Mun-seok ham mat. Han måtte ha på seg sine vinterklær, selv midt på sommeren, ettersom det var forbudt å bringe ham klær. Johannes Yu ble satt i gapestokk dag og natt. Lidelsen i fengselet var en virkelig straff for ham. Likevel forsvarte han med et urokkelig hjerte sin tro på Gud til siste slutt.

I midten av september ble andre familiemedlemmer arrestert, inkludert hans hustru Lutgardis Yi og hans yngre bror Yu Mun-seok. Rundt tyve dager senere tok politiet Yu Mun-seok og satte ham i den samme fengselscellen som sin bror Johannes Yu. Etter ordre fra den øverste funksjonæren ble begge brødrene hengt og ble martyrer sammen. Det var den 14. november 1801 (den 9. oktober etter månekalenderen) i Jeonju i Jeolla-do. Johannes Yu var 22 år gammel.

Etter Johannes Yus martyrium skrev hans hustru Lutgardis Yi da hun fikk vite at han hadde lidd martyrdøden: «Endelig kom det et brev hjemmefra. I dette brevet sto følgende skrevet: Et brev til hans søster (det var det han kalte sin hustru Lutgardis) ble funnet i Johannes klær. I brevet sto det skrevet: «Jeg oppfordrer, oppmuntrer og trøster min søster. La oss møtes i Himmelen».

De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).

Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.

Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 3. august 2014