Hopp til hovedinnhold

Innledning

Å bevare den tro som er gitt den i varetekt, - slik er den sendelse Herren gav sin Kirke, og som den lever etter til alle tider. Det annet økumeniske Vatikankonsil, som ble åpnet for tredve år siden av min forgjenger Johannes 23., i salig ihukommelse, hadde til hensikt og ønsket å kaste lys over Kirkens apostoliske og pastorale sendelse, og å føre alle mennesker, ved Evangeliets sannhets strålende lys, til å søke og lære å kjenne Kristi kjærlighet som overgår alt (jfr. Ef 3, 19).

Pave Johannes 23. gav kirkemøtet som dets fremste oppgave å ta bedre vare på og bedre utlegge den kristne tros skatt, slik at den skulle bli lettere tilgjengelig for Kristi troende og for alle mennesker av god vilje. Derfor skulle ikke konsilet først og fremst fordømme feiltagelser i tiden, men fremfor alt prøve å fremheve troslærens skjønnhet og styrke på verdig vis. "Lyset som utgår fra dette konsil", sa han, "kommer til å bli en kilde til åndelig berikelse for Kirken (...). Etter her å ha hentet ny kraft, kommer den til å se fremtiden i møte uten frykt. (...) Det er med glede og uten frykt vi skal ta fatt på et arbeid som tiden gjør nødvendig, idet vi går videre på den vei Kirken nå har gått i nær tyve århundrer".1

Med Guds nådes hjelp maktet konsilfedrene i løpet av fire arbeidsår å utarbeide et betraktelig antall læremessige fremstillinger og pastorale direktiver til beste for hele Kirken. Her kan både hyrder og troende finner retningslinjer for den "fornyelse av tenkemåte, handlemåte, etikk, moralsk styrke, glede og håp som var selve konsilets mål".2

Katekismen på ett år – én dag av gangen!
 

For Troens år (11. oktober 2012–Kristi kongefest 2013) oppfordret Den hellige far de troende til blant annet å studere Den katolske kirkes katekisme, som også fylte 20 år i 2012. 

De fleste av oss bruker katekismen kun som et referanseverk. Boken er stor og delvis tung, og derfor vanskelig å lese i sin helhet fra perm til perm. Leseplanens formål er å lese hele katekismen, ikke egentlig å studere den. Et dybdestudium av katekismen er også anbefalt – men kanskje etter å ha lest hele boken først? Les mer om leseplanen!