Hopp til hovedinnhold
Minnedag:

30. Den salige Karl Jeong Cheol-sang, koreansk gift legmann, ble født på et ukjent tidspunkt på 1700-tallet i Majae i Gwangju i Gyeonggi-do i Sør-Korea (nå: Neungnae-ri i Joan-myeon i Namyangju-si i Gyeonggi-do. Han kom fra en berømt akademikerfamilie. Den salige Augustin Jeong Yak-jong som led martyrdøden i 1801, var hans far. Den hellige Cecilia Yu So-sa, som led martyrdøden i 1839, var hans stemor (farens andre hustru). De hellige Paulus Jeong Ha-sang [ Chŏng Hasang] og Elisabeth Jeong Jeong-hye [Chŏng Ch'ong-hye], som også led martyrdøden i 1839, var hans yngre bror og søster.

Karl Jeong lærte katekismen av sin far da han var ung. Han var svært from i sin religion og praktiserte den med stor oppriktighet. Han deltok ikke i forfedreritene for å følge Kirkens lære. Dette skapte problemer for ham i familien. Til tross for dette, æret han Herren med hele sitt hjerte og sin vilje.

Da den salige kinesiske presten p. Jakob Zhou Wen-mo kom til Korea sent i 1794, dro Karl Jeong sammen med sin far til Seoul for å motta sakramentene. Noen ganger besøkte p. Jakob Zhou ham i hans hus i Bunwon i Yanggeun (nå: Bunweon-ri i Namjong-myeon i Gwangju-si i Gyeonggi-do). I mellomtiden giftet Karl Jeong seg med datteren av en velkjent katolikk, den salige Frans Xavier Hong Gyo-man (nr 19).

Shinyu-forfølgelsen brøt ut in 1801 da Karl var rundt tyve år gammel. Hans far og onkler ble arrestert og tatt med til Høyesterett. Unge Karl Jeong fulgte dem og skaffet dem klær og mat fra utenfor fengselet og bodde i nærheten. De tjenestemennene som la merke til ham, fristet ham og sa: «Avslør hvor p. Jakob Zhou holder til, og du vil berge din fars liv». Men han ga ikke etter for fristelsen.

Den 8. april, den dagen da hans far ble halshogd og døde som martyr, ble Karl Jeong arrestert etter ordre fra Høyesterett, og han ble utsatt for et hardt forhør i justisdepartementet. Men han sa ingenting som kunne skade Kirken eller de troende. Hen diktet til og med historier for å beskytte p. Jakob Zhou. Hans eneste lengsel var å følge sin far og dø for Herren.

Da tjenestemennene i justisdepartementet forsto at Karl Jeong ikke ville skifte mening, ga de ordre om at han skulle settes i fengsel, hvor han ble værende i mer enn en måned. Han ble dømt til døden sammen med Peter Choe Pil-je og Lucia Yun Un-hye, og de led martyrdøden den 14. mai 1801 (den 2. april etter månekalenderen) utenfor Den lille vestporten (Seosomun) i Seoul. Han ble martyrdrept sammen med de salige Peter Choe Pil-je (nr 26), Lucia Yun Un-hye (nr 27), Candida Jeong Bok-hye (nr 28) og Taddeus Jeong In-hyeok (nr 29).

Følgende er et utdrag fra den skriftlige dødsdommen over Karl Jeong av justisdepartementet: «Du var så dypt besjelet av den katolske religion at du ikke deltok i familiens forfedreriter. Du fortalte ikke om tilholdsstedet til din onde lærer (p. Jakob Zhou) for å beskytte ham, selv om du ble straffet med brodden. (…) Du ga Zhou Wen-mo ly og deltok på samlinger med onde mennesker. Du oppførte deg som en hund og en gris og korrumperte menneskelig moral. Derfor fortjener du døden ti tusen ganger».

De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).

Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene fra 1984.

Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 3. august 2014