Hopp til hovedinnhold
Minnedag:

45. Den salige Peter Kim Jeong-deuk, også kalt Daechun, koreansk legmann, ble født på et ukjent tidspunkt på 1700-tallet i Daeheung i Hongju i Chungcheong-do i Sør-Korea. Han lærte katekismen fra sin salige slektning Andreas Kim Gwang-ok (nr 44) og ble katolikk. Selv om detaljene fra hans liv ikke er kjent, er det åpenbart at han levde som en trofast katolikk.

Da Shinyu-forfølgelsen brøt ut i 1801, rømte Peter Kim sammen med Andreas Kim til fjellet Museong i Gongju og tok katolske bøker og religiøse gjenstander med seg. De bodde der i skjul og prøvde å praktisere den katolske lære. Men deres navn var velkjente, så politiet fant dem lett. Peter Kim ble arrestert og tatt med til Hongju mens Andreas Kim ble sendt til Yesan. Så snart Peter Kim ble brakt inn, ga dommeren i Hongju ordre om å avhøre ham og torturere ham kraftig for å få ham til å tilstå sine synder mot den nasjonale loven og å forråde sin religion. Men han ga aldri etter.

Snart ble Peter Kim overført til Cheongju sammen med Andreas Kim etter ordre fra guvernøren. Der oppmuntret de hverandre og måtte tåle mye lidelse og tortur. Deretter ble de overført til Seoul, hvor de ble dømt til døden den 21. august (den 13. juli etter månekalenderen). Det ble også gitt ordre om å «sende dem til deres hjembyer Yesan og Daeheung, og å halshogge dem der». Den skriftlige dødsdommen mot Peter Kim lyder: «Han fryktet aldri det nasjonale dekretet som forbyr denne religionen, og han hevdet at ‘forfedreriter burde avskaffes’. Han gjemte seg i fjellene og fristet tåpelige mennesker til å tro på Gud. Til tross for de avhørene og torturen han gjennomgikk, ga han ikke etter på grunn av sin sterke personlighet. Hans forbrytelse er så fryktelig at han fortjener å dø ti tusen ganger».

På veien til Yesan kunne Peter Kim og Andreas Kim ikke gå fordi de hadde blitt så grusomt slått og deres kropper vridd. Imidlertid mistet de ikke sin fredfulle fatning og fortsatte å be med mot, takket være den guddommelige nådes kraft. Da de to måtte skilles ad, grep de hverandres hender og sa: «La oss møtes igjen i himmelen i morgen, ved middagstid». Svært snart nådde Peter Kim Daeheung og ble fengslet. Dagen etter ble han brakt til markedsplassen i byen og ble halshogd. Det var den 25. august 1801 (den 17. juli etter månekalenderen) i Daeheung i Chungcheong-do. Samtidig ble Andreas Kim Gwang-ok (nr 44) halshogd i Yesan.

De første 103 koreanske martyrene ble helligkåret den 6. mai 1984 i Seoul av den hellige pave Johannes Paul II (1978-2005). Disse martyrene døde alle i periodene 1838-46 og 1866-67. Etter helligkåringen følte Den katolske kirke i Korea at de martyrene som døde i de andre forfølgelsene, også fortjente å bli anerkjent, så i 2003 begynte saligkåringsprosessen for 124 martyrer som døde in odium fidei i Korea i alle forfølgelsene mellom 1791 og 1888, samt for p. Thomas Choe Yang-eop (1821-1861), den andre koreanske presten etter den hellige Andreas Kim Dae-gon (1821-46), som ikke døde som martyr. Ved åpningen av saligkåringsprosessene i 2003 fikk alle de 125 tittelen «Guds tjener/tjenerinne» (Servus/Serva Dei).

Den 7. februar 2014 undertegnet pave Frans dekretet fra Helligkåringskongregasjonen som anerkjente de 124s død som martyrier in odium fidei («av hat til troen»), noe som ga dem tittelen «Ærverdige» (Venerabilis). Saligkåringen av de 124 ble foretatt den 16. august 2014 av pave Frans på plassen foran porten Gwanghwamun [Kwanghwamun], som er den viktigste og største porten til palasset Gyeongbokgung i Jongno-gu i Seoul. Vi har ikke funnet noen egen minnedag for disse nye salige, så foreløpig legger vi dem under 20. september, minnedagen for de 103 hellige martyrene.

Kilder: newsaints.faithweb.com, koreanmartyrs.or.kr - Kompilasjon og oversettelse: p. Per Einar Odden

Opprettet: 3. august 2014