Klockan elva på julaftonskvällen tågade påven och en grupp kardinaler i procession till den heliga porten i högra delen av Peterskyrkans förhall. Påven var klädd i en lång, specialsydd mantel som skimrade i guld, rött och blått. Framför den stängda porten lästes först ett stycke ur fjärde kapitlet av Lukasevangeliet som är en programförklaring för själva jubelåret i bred bemärkelse, den nya tid som inleddes av Kristus. Jesus säger där om sig själv: "Herren (...) har sänt mig att förkunna befrielse för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren."
Sedan gick påven fram till porten under tystnad.
Därefter lästes en rad korta citat ur psaltarpsalmerna 5 och 118 omväxlande av påven och de församlade för att sammanfatta den heliga portens rika symbolik: "Här är Herrens port - här får hans trogna gå in" (Ps 118:20). "Jag får gå in i ditt hus - jag faller ned i vördnad, vänd mot ditt heliga tempel" (Ps 5:8). "Öppna för mig rättfärdighetens portar - jag vill gå in och tacka Herren" (Ps 118:19).
Påvens två medhjälpare grep tag i den åldrade påven och hjälpte honom upp för de två trappstegen upp till den heliga porten. Under tystnad sträckte han fram händerna och började skjuta upp de bägge dörrhalvorna samtidigt som han fick draghjälp av två starka kyrkvaktmästare på insidan medan de församlade brast ut i en applåd.
Så snart porten var öppen tändes ljuset i basilikan. Den här gången behövde påven inte använda murslevar eller hammare för att bryta igenom den mur som murades upp framför den heliga porten under avslutningen av förra heliga året som hölls 1983, för den muren revs redan 15 december. Sedan hjälpte medhjälparna påven att falla på knä på den heliga portens tröskel, där han bad i fullständig tystnad i vad som verkade vara en evighet.
Kören sjöng de bibliska ord med vilka påven själv sammanfattar hela jubelåret: "Kristus igår och idag, början och slutet, Kristus är alfa och omega, hans är äran i evighet". Medan påven sedan satt och väntade på en stol som tagits fram åt honom pryddes portens dörrstolpar med blommor och parfym av kristna från Asien och Oceanien medan musik framfördes på instrument från Japan och Kina. Riten var utformad för att visa att det kristna budskapet om frälsning angår hela världen i en anspelning på de fem kontinentsynoder som hållits som förberedelse för det nya millenniet. Därpå gick påven fram till porten igen, och mitt i den heliga porten höll han upp evangelieboken under tystnad för att visa att det blir kyrkans uppgift under det nya millenniet att förkunna evangeliet, det glada budskapet om att mänskligheten erbjuds frälsning i Kristus.
Därefter gick påven in i Peterskyrkan medan några kristna från Afrika blåste i afrikanska horn vars klang symboliskt ropade ut jubelåret. Ordet jubel kommer av det hebreiska ordet "jobel" som betyder just horn och syftar på det horn man blåste i för att utropa Gamla testamentets jubelår. Samtidigt pekade riten på att de unga kyrkorna i andra världsdelar aldrig tidigare varit så engagerade i ett jubelår.
I den långa processionen in i Peterskyrkan fick påven sällskap av kristna inte bara från Asien, Oceanien och Afrika utan också från Amerika och Europa. Så blev ingångsprocessionen till en symbolisk avslutning av de biskopsmöten eller synoder som hållits i Vatikanen 1994 till 1999 för att förbereda den katolska kyrkan på de fem kontinenterna inför det tredje kristna årtusendet.
Vatikanradions skandinaviska avdelning/OB/99-12-27